wysoki kontrast
PLENDE
ATRAKCJE
NOCLEGI
KULINARIA
KONTAKT
ATRAKCJE
NOCLEGI
KULINARIA
KONTAKT
konin
Strona głównaAktualnościRzeka. Malarstwo Stanisława Baja

Rzeka. Malarstwo Stanisława Baja

19.05.2020
Rzeka. Malarstwo Stanisława Baja

Stanisław Baj urodził się w 1953 roku w Dołhobrodach na Podlasiu. Studiował w latach 1972-78 na Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie. Uzyskał dyplom z wyróżnieniem w pracowni Ludwika Maciąga. Od 1982 roku jest związany zawodowo z ASP w Warszawie. Autor licznych wystaw w kraju i za granicą.  W swojej twórczości skupia się na pejzażach i portretach. Źródłem inspiracji jest dla niego miejsce wychowania, gdzie od najwcześniejszych lat kształtowała się jego wrażliwość. To rodzinna wioska i żyjący tam ludzie oraz zwierzęta, ich zwyczajna, pozbawiona blichtru codzienność, są głównymi tematami malarskich przedstawień artysty. Pomimo ściśle ograniczonej do wybranego punktu na mapie problematyki obrazów, mają one uniwersalne przesłanie.

Na wystawie zaprezentowano trzydzieści sześć obrazów przedstawiających rzekę Bug, przepływającą przez rodzinną miejscowość artysty. Baj maluje grubymi pociągnięciami pędzla, o różnych porach dnia i nocy. Udowadnia, że nawet idąc w to samo miejsce, nie odnajdziemy tej samej rzeki. Artysta unika w swojej twórczości banału, a dzięki malarskiej konstrukcji, zdecydowanym ruchom pędzla i mieszance barw udaje mu się w widzu obudzić pewne „wrażenie”. Nie patrzymy jedynie na rzekę, niebo i drzewa, doświadczamy czegoś ponadzmysłowego. Obrazy nie są pozbawione dramatyzmu, co w odbiorcy wzbudza zarówno niepokój, jak i ciekawość, chęć odkrycia ukrytej w nich tajemnicy.

I to właśnie poszukiwanie prawdy i jej źródła zdaje się być głównym tematem obrazów Baja. W bezpośrednim kontakcie z dziełem dochodzi do głosu ten narzucany przez niego wymiar transcendentny. Stanisław Baj maluje przyrodę, w której odnajdujemy aspekt naszej duchowości. Ta ścisła więź człowieka z naturą jest w jego twórczości wyraźnie wyczuwalna. Na obrazie ukryte są dwie rzeczywistości, te dwa światy przenikają się i łączą. Mimo że widzimy wyraźną linię, która jest częstym motywem w pejzażach, tak naprawdę trudno określić, gdzie leży prawdziwa granica przedstawienia materialnego krajobrazu i tego drugiego, pozazmysłowego świata.

Artysta, poszukując swojego wewnętrznego, nawet dramatycznego rytmu, tworzy treści uniwersalne. Jak to możliwe, że prezentując bardzo prywatną codzienność i otoczenie, tworzy wszechstronne treści, w których każdy może odnaleźć siebie? Jak mówił Stanisław Baj,  „Znajomość miejsca, znajomość korzeni, swojej ziemi, swojego nieba, jego charakteru, koloru, nastroju – to wszystko jest bardzo ważne i piękne, ale w pewnym momencie w sztuce, na obrazie, należy się od tego oddzielić i na nowo stworzyć coś, co przypomina to miejsce, ale jednocześnie jest zupełnie inne. Zupełnie inaczej żyje i powstaje właśnie w tym przedmiocie, jakim jest obraz”.